دلیل مرگ ماهی آکواریومی

علت مرگ ماهی آکواریوم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

4.2
(14)


علت و دلیل مرگ ماهی آکواریوم : حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از خرید آکواریوم و انتخاب ماهی مورد علاقه خود پس از مدتی ماهیان آکواریومی خریداری شده میمیرند اما خب علت مرگ ماهی آکواریومی چیست؟

هر آکواریومیست باید از این فرصتی برای بررسی مجدد و یادگیری مجدد مدیریت مخزن همراه با شیوه های مراقبت از تانک و ماهی استفاده کند. این امر برای ماهیگیران مبتدی و با تجربه هم صادق است.

در اینجا، ما قصد داریم به برخی از دلایل متداول که چرا ماهی ها خیلی زود می میرند را روشن کنیم. ممکن است به شما در تشخیص و اصلاح برخی از مشکلات اصلی که منجر به مرگ ماهی می شود کمک کند. پس تا اخر مطلب با مرجان دریایی همراه باشید.

علت مرگ ماهی آکوارویم
علت مرگ ماهی آکوارویم

10 دلیل رایج برای مردن ماهی

در این قسمت ما 10 دلیل برای جلوگیری از مرگ ماهیان آکواریومی به شما خواهیم گفت.

عدم آماده سازی تانک 

مخزن نامناسب شایع ترین دلیل مرگ ماهی است. در بیشتر مواقع، زمانی که مخزن ماهی به درستی آماده نشده باشد، تمام یا تعداد زیادی از ماهی ها می میرند. عمدتاً در مورد مبتدیان اتفاق افتاد. در شرایط بسیار بد مخزن، ماهی ممکن است یک شبه بمیرد، اما به طور کلی، طی چند روز یا یک هفته اتفاق می افتد.

ما فکر می‌کنیم که فقط ماهی‌ها در آکواریوم زندگی می‌کنند، کمتر این واقعیت را می‌دانیم که یک مخزن سالم دارای ارگانیسم‌های میکروسکوپی است که در میان آنها کلنی باکتری‌های پر جنب و جوش نقش مهمی دارد. اگرچه آنها در سراسر مخزن پخش شده اند، اما عمدتاً در شن و فیلتر متمرکز می مانند. آنها به تجزیه مواد زائد در مخزن کمک می کنند و آب را سالم نگه می دارند.

باکتری ها با تغذیه و زندگی از ماهی ها و غذای آنها رابطه همزیستی با ماهی دارند و به نوبه خود باکتری ها آب موجود در مخزن را برای ماهی مناسب می کنند. بنابراین، تعادل بین این دو برای سالم نگه داشتن مخزن ضروری است.

یک مخزن جدید فاقد کلونی باکتری است. بنابراین، هنگامی که یک مخزن جدید خریداری می کنید، باید آن را آماده کنید تا شروع به ساخت کلنی باکتری کنید.

یکی دیگر از مواردی که در اینجا باید از آن اجتناب کنید، اضافه کردن ماهی های بیش از حد در یک زمان است، به این دلیل است که باکتری ها به زمان نیاز دارند تا با تعداد ماهی های موجود در مخزن شما رشد کنند. بنابراین، اگر قصد دارید 15 تا 20 ماهی را به آکواریوم خود اضافه کنید، پیشنهاد می کنیم هفته ای 4 یا 5 ماهی در طی چند هفته اضافه کنید و به کلنی باکتری ها زمان می دهید تا با سرعت خودش رشد کند.

استرس

استرس یکی دیگر از دلایل مرگ ماهی است.ممکن است به دلایل متعددی برای ماهی اتفاق بیفتد که در میان آنها دلیل شماره 1 (عدم آماده سازی تانک) برجسته است. مبارزه و مدیریت آن یک راه مهم برای حفظ سلامت ماهی است.

از 10 دلیلی که قرار است به آن بپردازیم، تقریباً همه آنها به نوعی به ماهی استرس وارد می کنند. افراد مبتدی اغلب از علائمی که ماهی ها به دلیل استرس نشان می دهند آگاه نیستند.

علائم استرس ماهی

گشت و گذار در اطراف شیشه – اگر متوجه شدید که ماهی شما به طور مکرر بالا و پایین شنا می کند و دیوانه وار در کناره های مخزن حرکت می کند، این احتمال می تواند به دلیل استرس باشد. این نشان می‌دهد که ماهی می‌خواهد در جای دیگری غیر از مخزن لذت ببرد، اما احساس می‌کند در داخل آن گیر کرده است. ممکن است به این دلیل باشد که آکواریوم بیش از حد شلوغ است، کیفیت آب خوب نیست، گونه های خاصی به آن حمله می کنند یا هر چیز دیگری.

پنهان کاری بیش از حد – همه ما زمانی که احساس ترس می کنیم پنهان می شویم. ماهی ها نیز به همین ترتیب زمانی که احساس ناراحتی می کنند یا آرامش می خواهند پنهان می شوند. اگر متوجه شدید که ماهی شما سعی می کند زیر گیاهان، پایه مخزن یا زیر وسایل تزئینی آکواریوم پنهان شود،

کاهش وزن – شما نمی توانید وزن ماهی ها را هر بار تحمل کنید، اما به راحتی می توانید بفهمید که آیا آنها در حال لاغر شدن هستند یا خیر. اگر ماهی تحت استرس باشد، ممکن است حتی پس از رژیم غذایی مناسب شروع به کاهش وزن کند.

بیماری – یکی دیگر از دلایل برجسته استرس ماهی است و بالعکس. استرس منجر به بیماری می شود. اگر ماهی بیش از دفعات بیمار می شود، می تواند به این معنی باشد که دائما تحت استرس است. از آنجایی که استرس بر ایمنی بدن تأثیر منفی می گذارد، آنها به راحتی می توانند به انواع مختلف بیماری ها مبتلا شوند. مطمئن شوید که دلیل استرس را می دانید زیرا اگر این یک بیماری باشد ممکن است یک ماهی بیماری را به کل ماهی منتقل کند.

اندازه نامناسب آکواریوم

بسیاری از اوقات ماهی ها می میرند زیرا اندازه مخزن مطابق با فضای مورد نیاز آنها نیست. بنابراین وقتی برای خرید آکواریوم می روید، دو نکته وجود دارد که باید از قبل بدانید:

  • فضایی که باید برای نگهداری مخزن ماهی داشته باشید
  • ماهی هایی که می خواهید در تانک خود داشته باشید

نوع ماهی که میخواهید نگهداری کنید از جمله ماهی گوشت خوار آکواریوم و ماهی گیاه خوار آکواریوم ارتباط مستقیم با تجهیزاتی که میخرید دارد.

برخی از مبتدیان اغلب این اشتباه را مرتکب می شوند که آکواریوم را بر اساس فضا تهیه می کنند و سپس هر ماهی را بدون اطلاع از نیازهای خاص خود معرفی می کنند. این در نهایت منجر به مشکلات بزرگ تانک می شود و ممکن است تعدادی ماهی زیبا را از دست بدهید.

اگر ماهی کوچک باشد و بزرگتر نشود، این فرمول به خوبی جواب می دهد. با این حال، اگر ماهی بزرگتر شود، این فرمول کاملاً بیهوده می شود. آیا می خواهید یک جفت گونه ماهی دو فوتی را در یک مخزن 55 گالن نگهداری کنید؟ بدیهی است که خیر، زیرا هیچ معنایی ندارد و هدف از نگهداری آکواریوم را حل نمی کند.

برخی از ماهی ها با گذشت زمان آنقدر بزرگ می شوند که در یک مخزن کوچکتر غیرقابل کنترل هستند. بنابراین، تا زمانی که در مورد ماهی ها و اندازه آنها پس از رشد کامل آنها تحقیق نکرده باشید، خرید هیچ گونه فایده ای ندارد. برخی از ماهی ها واقعاً دارای قیمت گرانی هستند و شما نمی خواهید آنها را از دست بدهید، درست است؟

اندازه نمناسب آکواریوم دلیل مرگ ماهی

انتخاب ماهی ناسازگار با هم

انتخاب نامناسب ماهیان ممکن است مشکلات بزرگی برای مبتدیان ایجاد کند. هر گونه ماهی الگوی رفتاری متفاوتی از خود نشان می دهد. برخی از ماهی ها طبیعت خشن دارند و دوست دارند با دیگر جفت های تانک خود سر و کله بزنند. در عین حال، برخی از ماهی ها با جفت های دیگر خوب هستند اما احتمالاً با گونه های خود مشکل دارند.

بنابراین، دانستن الگوی رفتاری ماهی‌هایی که می‌خواهید خریداری کنید، مهم است تا مطمئن شوید که آنها برای تانک شما مناسب هستند. یک آکواریومیست باتجربه می تواند در مورد الگوهای رفتاری ماهی ها بهترین راهنمایی شما را انجام دهد.

 برای این کار شما میتوانید مقالات موجود در سطح وب را مطالعه بفرمایید یا با یک متخصص این حوزه گفتوگو کنید. تیم مرجان دریایی با افتخار به تمام سوالات شما درباره خرید ماهی آکواریوم پاسخ میدهد.

شرایط بد آب آکواریوم

هر گاه مخزن دارای آب بد یا آب نامناسب برای سلامتی ماهی باشد منجر به مرگ آنها می شود. وضعیت نامناسب آب دلیل بزرگی است که چرا بیشتر ماهی ها در مخزن ماهی می میرند. بنابراین، اگر اهل آکواریوم هستید، اولویت همیشه باید حفظ کیفیت آب باشد. این به نوبه خود، ماهی ها را تحت استرس قرار نمی دهد و هرگز بر ایمنی یا سلامت آنها تأثیر نمی گذارد. می تواند از مرگ زودرس ماهی جلوگیری کند.

بهترین کاری که می توانید برای بررسی کیفیت آب انجام دهید این است که یک کیت تست آب آکواریوم بخرید که در آن بتوانید اکثر پارامترهای حیاتی آب را بخوانید. شما می توانید سطح آمونیاک، نیترات، نیتریت و pH را بدانید و اگر چیزی خارج از محدوده است، آن را تنظیم کنید. اگر مخزن ماهی آب شیرین دارید، سطح آمونیاک و نیتریت خود را صفر و سطح نیترات را زیر 20 پی پی ام نگه دارید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

pH پارامتر مهمی است که می تواند به ماهی حیات بدهد یا زندگی را از بین ببرد. مواد شیمیایی زیادی در بازار موجود است که می توانید pH مخزن را تغییر دهید. در حالی که اکثر ماهی‌های گرمسیری می‌توانند تا سطوح مختلف pH را در یک مخزن به‌خوبی نگهداری کنند، سعی کنید آن را در محدوده نگه دارید تا ماهی جدید شما به راحتی بتواند در یک محیط جدید تنظیم شود. کمی چرخش به سمت بالا و پایین قابل تحمل است، اما PH متعادل همیشه سلامت ماهی را تضمین می کند.

تغذیه نامناسب

تغذیه به نسبت مناسب و در زمان مناسب بسیار مهم است. توصیه می شود فقط یک بار در روز به ماهی خود غذا دهید. اطمینان حاصل کنید که فقط با مقداری که آنها می توانند ظرف چند دقیقه غذا بخورند. مطمئن شوید که همیشه غذایی با کیفیت می دهید زیرا میتوانند تاثیر مستقیم در سلامت ماهی داشته باشد.

اگر غذای خاصی به ماهی می دهید، آنها را در حد اعتدال ارائه دهید. برخی از آکواریومی ها حتی یک روز در هفته برای ماهی هایی که از آنها تغذیه نمی کنند، روزه می گیرند.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که هرگز به ماهی خود بیش از حد غذا ندهید. غذاهای متنوعی مانند سبزیجات و غذاهای منجمد ذوب شده که شامل غذاهای یخ زده و کرم های خونی است به آنها بدهید. برای بهترین نتایج قبل از تغذیه هر چیزی تحقیق کنید و یاد بگیرید.

بسیاری از مبتدیان این اشتباه را مرتکب می شوند که بیش از حد به ماهی ها غذا می دهند. می تواند منجر به تعدادی از مشکلات شود. اولاً، اگر ماهی شما بیشتر به آنها غذا بدهید، ضایعات بیشتری تولید خواهد کرد. همچنین، مقدار زیادی غذا نخورده باقی می ماند که پوسیده می شود و کیفیت آب را تغییر می دهد. اگرچه کلنی های باکتری و میکروب های موجود در مخزن روی ذرات غذای خورده نشده کار می کنند، اما اگر همه چیز تحت کنترل شما نباشد، آب مخزن سمی می شود که باعث مشکلات سلامتی در ماهی ها می شود.

یکی دیگر از مشکلات مرتبط با تغذیه بیش از حد، شیوع جلبک است. یک غذای غنی از نیتروژن مخزن را سبزتر می کند. حتی اگر جلبک خوار داشته باشید، مخزن کثیف و غیر زیبا به نظر می رسد.

تغذیه نامناسب علت مرگ ماهی

شیوه نامناسب نگهداری از تانک

آکواریوم یکی از آن سرگرمی هایی است که نیاز به نگهداری و تلاش بسیار کمی دارد. با این حال، شما باید کارها را به روش درست انجام دهید. هنگامی که کارها به درستی انجام شد و مخزن به درستی شروع به کار کرد، لازم نیست نگران چیزی باشید. تنها چیزی که نیاز دارید این است که حدود سی تا پنجاه دقیقه را برای نگهداری یک مخزن بزرگ صرف کنید. یک مخزن کوچک با اندازه 10 گالن ممکن است به زمان و تلاش بیشتری نیاز داشته باشد.

برنامه نگهداری ماهانه باید شامل موارد زیر باشد:

  1. سیفون زدن آب آکواریوم – وقتی صحبت از یک آکواریوم می شود،  بهترین راه حل برای آلودگی رقیق کردن است . به سادگی به این معنی است که شما باید مقداری آب قدیمی و کثیف را بردارید و آن را با آب تمیز و تازه جایگزین کنید. به این ترتیب ضایعات و مواد شیمیایی مضر را رقیق می‌کنید و کلنی باکتری‌های دوستدار ماهی را بهبود می‌بخشید. در این مرحله مطمئن شوید که مقدار زیادی آب قدیمی را حذف نکنید زیرا باکتری های مفید را نیز از بین می برد. اگر آکواریوم کاشته اید، حدود 30 درصد تغییر ماهانه و 20 درصد برای آکواریوم های کاشته نشده، نتایج خوبی خواهد داشت. اگر با سیفون زدن آکواریوم آشنایی ندارید پیشنهاد میکنم مقاله مربوط به آن را در سایت مطالعه بفرمایید.😉
  2. تمیز کردن جلبک ها – حتی اگر ماهی هایی دارید که جلبک خوار هستند، باید ماهی یک بار آستین های خود را بالا بزنید تا کل جلبک ها را از مخزن ماهی خود خارج کنید. جلبک ها شیشه و وسایل دکوری که نیاز به تمیز کردن منظم دارند را می پوشانند.می توانید مواد شیمیایی و راه حل های مختلفی برای حذف جلبک ها پیدا کنید اما ترجیح می دهید از آنها استفاده نکنید.
  3. نگهداری فیلتر – فیلتر بخش مهمی از آکواریوم است. آب را فیلتر می کند و آب تمیز را به مخزن شما می رساند. شما باید هر ماه فیلتر آکواریوم خود را با آب داخل آکواریوم شستشو دهید تا باکتری های موجود در آن از بین نروند.
  4. تست آب – آزمایش آب یک بار در ماه یا به صورت دوره ای یک تمرین خوب برای اطمینان از اینکه همه چیز در مخزن شما خوب کار می کند. اگر متوجه شدید که چیزی به صورت صحیح کار نمیکند، می توانید فوراً روی آن کار کنید تا مشکلات آینده را مهار کنید.
عدم نظافت آکواریوم علت اصلی مرگ ماهی

بیماری ماهی علت اصلی مرگ ماهی آکواریوم

ماهی ها نیز مانند انسان ها دچار بیماری می شوند. آنها با انگل ها، باکتری ها، ویروس ها، تک یاخته ها و سایر میکروارگانیسم های بیماری زا که باعث تعدادی از بیماری ها در بدن آنها می شوند، آلوده می شوند. با این حال، اگر رفتار ماهی شما عجیب و غریب است، ممکن است دلیل دیگری نیز پشت آن باشد.

ماهی ها موجودات کوچکی با مغزهای کوچک و ابتدایی هستند. آنها می توانند کارهای احمقانه ای انجام دهند که غیرمنتظره است. به عنوان مثال، ماهی فایتر اغلب با حرکت نکردن بدن خود برای مدت طولانی مانند مرده عمل می کند. به همین ترتیب، ماهی هایی وجود دارند که دوست دارند تنها در یک گوشه از تانک از زمان زیادی لذت ببرند. این بدان معنا نیست که آنها ناخوش یا بیمار هستند. بنابراین، اگر ماهی شما عجیب و غریب عمل می کند، وحشت نکنید.

اما ما نمی توانیم از این واقعیت غافل شویم که ماهی ها نیز به بیماری مبتلا می شوند.

 دو دلیل بزرگ برای بیماری ماهی استرس و آب کثیف است. در حالی که برخی از ماهی های سالم می توانند با عفونت مبارزه کنند و سالم شوند، ماهی های ضعیف ممکن است بمیرند. بنابراین، مهم است که مراقب علائم استرس در ماهی خود باشید.

برخی از بیماری های شایع ماهی عبارتند از:

  • Ich – سفیدک ماهی این یک عفونت انگلی است که در یک ماهی از ماهی دیگر منتقل می شود.
  • قطره چکانی – وقتی مایع در داخل حفره بدن یا بافت ماهی جمع می شود، باعث ایجاد بیماری به نام قطره می شود.
  • پوسیدگی باله – بیماری دم خوره ماهی ممکن است به دلیل آسیبی که در هنگام مبارزه با ماهی تهاجمی رخ داده است یا به دلیل کیفیت ناپاک و نامناسب آب رخ دهد.
  • بیماری کیسه هوا  – بیماری کیسه هوای ماهی زمانی رخ می دهد که کیفیت آب مناسب نباشد و ماهی تحت استرس شدید قرار گیرد.
  • فلوکز – فلوکز دسته ای از کرم های انگلی هستند که بیشتر بر روی آبشش ماهی تاثیر می گذارد.

شما به راحتی می توانید با تمیز نگه داشتن مخزن و آب، اجتناب از تغذیه بیش از حد و استرس و حفظ پارامترهای مناسب آب از بسیاری از بیماری های ماهی جلوگیری کنید. اینها به تنهایی کمک بزرگی به حفظ بیماری های ماهی می کند

خطای نگهدارنده علل عمده مرگ ماهی

چه مبتدی باشید و چه حرفه ای، ممکن است اشتباه کنید و عواقب آن ممکن است متفاوت باشد. در بدترین حالت، ماهی خواهد مرد. از بین اشتباهات بسیاری که مردم مرتکب می شوند، تغذیه بیش از حد رایج ترین آنهاست. همچنین تغذیه نامناسب به ماهی نیز ایراد دارد.

حتی آکواریوم داران باتجربه ممکن است فراموش کنند که پس از اتمام کار تعمیر، برق را روشن کنند. این به سادگی به این معنی است که ماهی ها از برخی مزایای اساسی که از فناوری دریافت می کنند مانند فیلتراسیون، نور و غیره محروم می شوند.

به غیر از این، خطای انبار کردن، فراموش کردن تعویض آب در زمان برنامه ریزی شده یا انجام هر کاری تصادفی ناآگاهانه بسیار رایج است.

در مجموع، چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم در آنها گنگ باشیم. شما مرتکب اشتباه خواهید شد، اما چیزی که مهمتر است یادگیری از آنها و پیشرفت است. بنابراین، فقط یاد بگیرید و ادامه دهید!

آب به آب نکردن ماهی بعد از خرید

یکی از علت مرگ دسته جمعی ماهی ها آب به آب نکردن آن ها هنگاه اضافه کردن به آکواریوم است. اختلاف دمای ایجاد شده به بدن ماهی شک شدیدی وارد میکند که میتواند به سرعت باعث مرگ ماهی شود.

حتما قبل از ریختن ماهی در آکواریوم مقداری از آب آکواریوم را در کیسه ماهی ریخته سپس 5 دقیقه صبر کنید و ماهی را به تنگ خود اضافه کنید

سخن پایانی

در این مقاله به 10 دلیل اصلی مرگ ماهی ها پرداخته ایم. این برای همه کسانی که در حال یادگیری ماهیگیری هستند یا می خواهند دلایل مرگ مداوم ماهی هایشان را حتی پس از مراقبت های زیاد بیابند مفید خواهد بود.

فوراً ناامید نشوید و تسلیم نشوید. ماهی داری یکی از آن سرگرمی هایی است که هر روز و با هر ماهی چیز جدیدی یاد می گیرید. هر اشتباه شما را بهتر می کند و به شما کمک می کند تا در مورد ماهی و نگهداری ماهی بیشتر بدانید. بنابراین، از اشتباهات خود درس بگیرید، تمام تحقیقات لازم را انجام دهید و بهتر شوید.

اگر چیزی غیرعادی را با ماهی تجربه می کنید و هیچ یک از دلایل بالا قانع کننده به نظر نمی رسد، نظر خود را در زیر بنویسید تا آکواریومی های همکار تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذارند و ما نیز سعی کنیم به شما کمک کنیم.

این محتوا چه مقدار برای شما مفید بود؟

کلیک و ثبت امتیاز

میانگین امتاز 4.2 / 5. 14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
0 علاقه مندی
× برای مشاوره واتس اپ بهم پیام بده